3. [2020-12-07] Ny film visar hållbara lösningar från Sverige
Nyhet | 2020-12-07
Stockholm, Sweden. Young Caucasian Woman Lady Tourist Traveler Walking On Famous Skeppsholmsbron - Skeppsholm Bridge. Popular Place, Landmark And Destination In Stockholm, Sweden.

Ny film visar hållbara lösningar från Sverige

Det finns ett stort intresse för hållbara lösningar från Sverige. Förra året tog Smart City Sweden emot nästan 2000 besökare från över 50 olika länder. Med coronapandemin har man fått ställa om till digitala visningar. Nu presenteras en film som visar hållbara svenska lösningar, från norr till söder.

Filmen visar upp flera platser i Sverige där stadsplaneringen har tagits ett steg längre. Till exempel får tittarna se transport- och mobilitetslösningar i Göteborg, träbyggande i Växjö, stadsplanering i Linköping och social hållbarhet i Umeå.

– Sverige ligger i framkant när det kommer till hållbara lösningar och har många företag som är redo att ta sina produkter och tjänster ut i världen. Det har vi tagit fasta på inom regeringsuppdraget Smart City Sweden där vi arbetar med att sprida svenskt kunnande och svenska lösningar internationellt, säger Östen Ekengren, senior affärsutvecklare på IVL Svenska Miljöinstitutet och Smart City Sweden.

Smart City Sweden drivs, på Energimyndighetens uppdrag, av IVL Svenska Miljöinstitutet tillsammans med sex regionala noder från Umeå i norr till Malmö i söder.

Smart City Sweden välkomnar idag delegationer från hela världen som är intresserade av att lära sig mer om och investera i svenska lösningar inom den hållbara staden. Delegationerna kan själva välja vilka områden de är intresserade av. Smart City Sweden matchar sedan delegationens intresse med företag och experter inom området och har även möjlighet att följa upp med ett motbesök eller en förstudie i det aktuella landet.

Se filmen från Smart City Sweden. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Vid frågor, kontakta:
Rebecca Larson, tel. 010-788 65 84

Arkiv för nyheter och pressmeddelanden