3. [2017-09-17] Hackathon för innovativa idéer av återbruk
Nyhet | 2017-09-17

Hackathon för innovativa idéer av återbruk

Det två dygn långa Re:invent & Re:make hackathon satte igång idag, söndag, hos Link Arkitektur. Det är ett hackathon med målet att öka återbruket av inredningsprodukter. Idéerna flödade hos de 31 deltagarna som valts ut för att att öka innovationskraften och skapa förändring i inredningsbranschen.

På söndagsmorgonen samlades deltagarna för att ta del av hackathonens förutsättningar. Tre olika utmaningar som skulle tas an presenterades av Kompanjonen, Interface och IDC West Sweden AB. Gruppvis satte sig sedan deltagarna ner och började idékläckandet.

Deltagarna bestod bland annat av arkitekter, marknadsförare, affärsutvecklare och industridesigners.

– Det är viktigt att kunna återanvända det som man annars kasserar, så vi måste bygga ett system som funkar för både leverantörer och köpare, sa Gunilla Östblom, när hon spånade idéer med gruppmedlemmarna Hanna Eriksson, Kajsa Hammarstrand och Anna-Karin Bergkvist.

Gruppen var inne på arbetsspåret med affärsmodeller för cirkulära hållbara interiörer och hade antagit utmaningen Möbelbruket av IDC West Sweden AB. Ingen av dem hade tidigare medverkat vid något tidigare hackathon, men tyckte att detta var ett spännande sätt att utveckla och tänka nytt utanför sina vardagliga abetsuppgifter.

– Om vi utgår från oss själva, varför hade vi köpt gamla möbler? Vi måste fundera på vad som är belöningen för kunden, sa Hanna Eriksson.

– Inicitamentet är att 30 procent ska vara återanvänt för kunden, de kanske kan få ett pris eller en utmärkelse som visar hur de ser på miljön, sa Kajsa Hammarstrand.

I ett av grupprummen diskuterades utmaningen från Kompanjonen, där nio olika produktgrupper ska ses över med målsättning att inom fem år kunna leverera återbrukat byggmaterial på industriell nivå. Anton Lidholm, Tess Tressler, Mats Segerström och Anette Gustafsson disuterade lösningar, problm och utmaningar. Även här tänkte man helt utifrån kunden och mervärdet.

– Som arkitekt lyssnar man i första han på kunden och behöver tillgodose kundens krav. Vad lockar vi med här, nya möjigheter, funderade Anton Lidholm.

Lösningarna, som ska presenteras för en jury när tävlingstiden är slut efter två dagars arbete, ska bidra till en cirkulär ekonomi, att förlänga inredningsprodukters livslängd och skapa förutsättningar för återanvändning. Juryn består av experter inom hållbarhet, inredning, produktdesign, innovation och affärsutveckling. Det vinnande teamet får i ett första steg en utvecklingspeng på 25 000 kronor. Pengarna ska användas för att vidareutveckla idén och ta fram en affärs- och marknadsplan.

– Det är bra att pröva alla möjliga vägar till att försöka hitta lösningar på hur vi kan bli mer resurseffektiva. I det här fallet för att hitta användning för kontorsinredning som inte kan återanvändas på exakt samma sätt igen. Det är då roligt att ge sig på något som hackathon eftersom det brukar generera en hel del idéer, säger Åsa Stenmarck, avfallsexpert på IVL Svenska Miljöinstitutet, som är en av projektets partners.

Läs mer om Re:invent & Re:make hackathon här. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

"Vi måste se så att vår idé funkar enligt kraven", säger Anette Gustafsson, som bildade grupp med Anton Lidholm, Mats Segerström och Tess Tressler.