3. [2020-03-30] Ny rapport visar klimatfördelarna med återbruk av IT-utrustning
Pressmeddelande | 2020-03-30
Delar av en dator

Ny rapport visar klimatfördelarna med återbruk av IT-utrustning

Att återanvända IT-utrustning istället för att köpa nytt kan ge stora klimatbesparingar. IVL Svenska Miljöinstitutet och Inrego har i en studie tagit fram en databas som visar klimatfördelarna med att återbruka ett antal vanliga IT-produkter. Att återbruka en bärbar dator istället för att köpa en ny kan till exempel spara hela 280 kg koldioxidutsläpp.

– Vi hoppas att det här kan inspirera fler till återbruk. Tanken är att databasen ska kunna användas av företag som vill beräkna klimatfördelar med återbruket åt sina kunder. Den kan också användas av organisationer som vill mäta och se hur de kan minska sin klimatpåverkan genom att återbruka IT-produkter, säger Karin Sanne på IVL Svenska Miljöinstitutet.

Den nya databasen innehåller uppgifter om ett stort antal olika kategorier och underkategorier av IT-produkter, till exempel bärbara datorer, stationära datorer, skärmar, mobiltelefoner, läsplattor, skrivare och servrar ner på komponentnivå. Beräkningarna bygger på förutsättningen att återbruket av en produkt leder till att en nytillverkad, liknande produkt, inte införskaffas och därmed inte tillverkas.

Den absolut största delen i klimatbesparingen – över 95 procent – kommer från den undvikna tillverkningen av nya produkter. Att återbruka en bärbar dator istället för att köpa en ny kan i snitt spara 280 kg koldioxidutsläpp. Att återbruka datorskärmar ger ännu större besparing – hela 520 kg koldioxidutsläpp i snitt.

– Det är intressant att skärmar har så stor påverkan jämfört med datorer. Speciellt eftersom skärmar ofta är långlivade och vanligtvis även kompatibla med både nya och gamla datorer. Så där finns verkligen en stor besparingspotential vad gäller klimatutsläpp, som många företag kanske inte ser och utnyttjar i dagsläget eftersom nya skärmar är relativt billiga att köpa, säger rapportförfattaren Jonatan Wranne.

Rapporten med databasen är öppen och fri att använda för hela IT-återbruksbranschen och alla som är intresserade av att mäta miljöbesparingar vid återbruk av IT.

– Vi har arbetat med återbruk av IT-utrustning i över 25 år och vi ser att IT-inköparnas intresse för hållbarhet ökar hela tiden. Vi är väldigt glada att nu kunna dela med oss av den här databasen till alla som ska investera i IT så de enkelt kan se vilka ekonomiska och miljömässiga besparingar en investering i rekonditionerade produkter skulle ge. Vi hoppas detta blir en standard för den här typen av beräkningar som alla i branschen kan använda sig av, säger Erik Pettersson, miljöchef på Inrego.

Förutom databasen och dess dokumentation så innehåller rapporten även en strukturerad beskrivning av hur liknande databaser kan tas fram åt andra aktörer och branscher.

Karin Sanne, IVL Svenska Miljöinstitutet, karin.sanne@ivl.se, tel. 010-788 68 66
Sebastian Holmström, hållbarhetschef Inrego, sebastian.holmstrom@inrego.se, tel. 072-401 69 57